Twórcy internetowi. Czy chronią swe marki osobiste rejestrując znaki towarowe?

Rejestracja znaków towarowych przez twórców internetowych

Twórcy internetowi. Czy chronią swe marki osobiste rejestrując znaki towarowe?

Na przestrzeni ostatnich kilku lat twórcy internetowi, potocznie zwani influencerami [1], wykreowali nową gałąź marketingu cyfrowego – influencer marketing. Polega on na kształtowaniu opinii internautów poprzez promowanie oraz reklamę marek, z którymi twórca nawiązał współpracę. Twórcy podcastów, blogów oraz videoblogów bazują na stworzonej przez siebie marce, która budzi zaufanie określonej grupy odbiorców (subskrybentów danego kanału w sieci).

Czy influencerzy dbają o ochronę tych marek rejestrując je jako znaki towarowe?

Trendy w rejestracji znaków towarowych przez polskich influencerów

Sprawdziliśmy to! W tym celu sięgnęliśmy do zestawień najpopularniejszych polskich influencerów pod względem ilości subskrybentów i obserwujących. Są to osoby, które na co dzień tworzą na platformach społecznościowych takich jak Instagram czy YouTube. Warto wspomnieć, że treści publikowane przez osoby znajdujące się w czołówkach ww. rankingów docierają do ponad 16 milionów osób na całym świecie (!). Mówimy tu więc o naprawdę silnych markach osobistych. Sprawdziliśmy, ile znaków towarowych osoby te zgłosiły ze skutkiem w Polsce i Unii Europejskiej.

Znaki towarowe inflencerów

Jak się okazuje, najpopularniejsi twórcy internetowi niezwykle rzadko pamiętają, by chronić swą własność intelektualną. Jedynie 45% twórców internetowych, zajmujących TOP10 w analizowanych przez nas rankingach posiada zarejestrowane znaki towarowe. Większość tych rejestracji ma zasięg jedynie krajowy. Dla przykładu, właścicielami zarejestrowanych znaków są między innymi: Anna Lewandowska (4 zarejestrowane znaki towarowe w EUIPO) czy Ewa Grzelakowska-Kostoglu (również 4 zarejestrowane znaki towarowe w EUIPO).

Jeśli już dany twórca decyduje się na rejestrację swojej marki, zwykle poprzestaje tylko na kilku znakach towarowych.

Ile zarejestrowanych znaków towarowych posiadają twórcy internetowi

Jakie korzyści dla twórców płyną z rejestracji znaku towarowego?

Rejestracja własnego pseudonimu czy nazwiska daje bardzo skuteczną ochronę prawną. Jest to znaczące ułatwienie w momencie, gdy zmuszeni jesteśmy dochodzić swoich praw w przypadku ich naruszeń. Rejestracja znaku towarowego ułatwia też jego licencjonowanie, a tym samym czerpanie korzyści z jego rozpoznawalności na rynku.

Twórca rejestrując w porę swój znak towarowy, zabezpiecza się też przed osobami, które mogą spróbować go ubiec w urzędzie patentowym.

Jakiego rodzaju twórcy w szczególności potrzebują ochrony prawnej?

Są to przede wszystkim twórcy docierający do szerokiego grona odbiorców, którzy często podejmują współpracę reklamową ze sponsorami. Influencerzy, którzy podejmują się krótko- bądź długoterminowych, opłacanych współprac, powinni zwrócić szczególną uwagę na ochronę wypracowanego przez siebie logotypu i nazwy. Chroni to nie tylko przed kopiowaniem, ale pozwala też kontrolować rozwój swojego biznesu.

Jakie wnioski płyną z naszego badania?

Rozwój platform społecznościowych, a co za tym idzie, wzrost liczby influencerów możemy brać za pewnik. Widzimy jednak, że akurat ta branża w niedostateczny sposób korzysta z danych jej narzędzi prawnych. Jest to przy tym trend ogólnoświatowy, co pokazuje podobne badanie wykonane przez World Trademark Review.

Co może być tego powodem? Naszym zdaniem – niewielkie doświadczenie biznesowe twórców internetowych. Te zaniedbania mogą w przyszłości okazać się dla nich zgubne.


[1] ang. influencer – osoba wpływowa